Thema Economie

Blog: Samen erop of eronder

21 November 2018

Dennis Kooren

De steeds verdergaande digitalisering van de maatschappij heeft verstrekkende gevolgen voor retailers met fysieke winkelruimte.

Ze moeten niet alleen opboksen tegen online concurrentie, maar ook nog eens creatief omgaan met de winkelruimte zelf. Om de kosten te drukken, worden vaak oplossingen gezocht in minder vierkante meters. Maar die moeten dan wel zo aantrekkelijk en effectief mogelijk worden benut. Dat is bepaald geen eenvoudige opgave voor ondernemers die te maken hebben met kritische consumenten die het onderste uit de kan willen halen. En wanneer je je focust op het voldoen aan alle verlangens van al die (potentiële) klanten, kun je zo met je eigen business bezig zijn dat je haast zou vergeten dat je er niet alleen voor staat.

Aantrekkingskracht
Wat mij telkens opnieuw zo verbaast, is dat winkeliers in een winkelgebied in de praktijk weinig samenwerken om het winkelgebied als geheel aantrekkelijk te maken. Dan heb ik het niet alleen over de aantrekkingskracht voor winkelend publiek, maar ook over de aantrekkingskracht voor elkaar. Laat ik met het eerste beginnen. Als bestuurslid Retail van de VOA zie ik regelmatig rapporten voorbijkomen, waarin koopstromen op een wetenschappelijke manier worden verklaard en toegelicht. Ongetwijfeld nodig en nuttig, maar als retailer kun je er vaak weinig mee. Tegelijk krijg ik nooit een verslag onder ogen waarin de beleving in de praktijk, bijvoorbeeld door mystery shoppers, wordt weergegeven. En juist dat lijkt me veel interessanter. Uiteindelijk draait alles om de klant.

Betere beleving
Het andere waar ik tegen aanloop, is het schijnbare onvermogen om samen te werken als retailers onder elkaar. Wat de buurman in z’n mars heeft, weet de gemiddelde winkelier meestal wel. Of diezelfde winkelier ook weet wat er vier of vijf deuren verderop gebeurt, is maar de vraag. Toch is dat wel nodig om elkaar te kunnen helpen en bezoekers van het winkelgebied samen een betere beleving te geven. Als ik in een kledingzaak ben om een shirt te kopen en te horen krijg dat de schoenenwinkel 50 meter verder daar de ideale bijpassende schoenen bij heeft, denk ik: ‘een kijkje kan nooit kwaad’.

‘Persoonlijke service is voor mij een reden om ergens terug te komen’
Wanneer ik me ook nog laat ontvallen dat ik haast heb omdat ik onderweg naar huis ook nog boodschappen in de supermarkt moet doen en hoor dat de zalm in de aanbieding is, ben ik helemaal blij verrast. Het zijn net dat soort dingen die me het gevoel geven dat persoonlijke service in dat winkelgebied met hoofdletters wordt geschreven. Voor mij is dat een reden om er terug te komen. En ik maak me sterk dat dat voor andere consumenten ook zo werkt.

Belangenbehartiging
Vanuit de VOA doen we er intussen alles aan om de randvoorwaarden voor ‘onze retailers’ zo goed mogelijk in te vullen. Dat is niet altijd even zichtbaar, maar het gebeurt wel degelijk en het ligt vaak in de sfeer van belangenbehartiging. Denk aan onze onderhandelingen met de politiek over het parkeren in het Alphense centrum (helaas zonder positief resultaat), onze tastbare tegenstand tegen de komst van Holland Outlet Mall Zoetermeer, de aanstelling van een fulltime city marketeer bij de EDBA, onze participatie in de werkgroep Stadshart die tot de komst van een centrummanager heeft geleid, onze activiteiten voor de BIZ in het centrum, de integratie van retail in Boost Your Business, de nieuwe gemeentelijke Retailnota 2017-2025 (die er zonder de VOA niet was geweest) en onze betrokkenheid bij de invulling van het terrein voor Hoogvliet DC.

Erop en erover
We overleggen inderdaad heel wat af en misschien moeten we dat meer voor het voetlicht brengen. Aan de andere kant is overleg soms gebaat bij discretie om de gewenste uitkomst niet in gevaar te brengen. We doen het hoe dan ook met de belangen van onze leden op de voorgrond. Alleen is het nu aan de retailers zelf om de geboden ruimte samen constructief in te vullen en samen te werken aan het verhogen van de klantbeleving. Het is echt samen erop of eronder. Maar als het aan mij (en de VOA) ligt, wordt het samen erop en erover.

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.