Thema Economie

“Het gaat er ook in deze tijd om dat je iets zinvols bijdraagt”

25 April 2020

Partnerbijdrage - Alphen Marketing

Tekst: Wilbert Collet
Fotografie: Peter Franken

Daniël Othman is citymarketeer. De man achter Alphen Marketing én de website Alphenlinkt.nl. Met daarop de UIT-agenda plus allerhande informatie over leuke dingen die je in en rond Alphen aan den Rijn kan doen. En dan breekt er, ergens ver weg in China, een virus uit. Binnen de kortste keren worden hier evenementen afgelast, gaat Nederland min of meer op slot en wordt het begrip ‘anderhalve-meter-economie’ gemeengoed in ons land. Heb jij dan ineens niets meer te doen?

“Nee, zeker niet. Het kan toch niet zo zijn dat je in deze lastige tijden stil blijft en na een aantal maanden de draad weer oppakt alsof er niets gebeurd is? Dan maak je jezelf ongeloofwaardig. Het is wel een enorme uitdaging. Ik heb er ook wel wakker van gelegen. Maar gelukkig hebben we korte lijnen met de EDBA, de VOA en leveranciers zoals ons creatieve marketingteam. Daarmee kunnen we snel schakelen en hebben we onze koers verlegd. Het gaat erom dat je ook in deze tijd iets zinvols bijdraagt. Samen met onze partners maken we als eerste een filmpje met als motto ‘We doen het samen’. Want samen komen we uit deze crisis. Die beelden hebben op social media enorm veel positieve reacties losgemaakt. Mensen voelen zich gesteund. Zijn trots op Alphen.”

Zorgen en kleuren 
“Daarna lanceren we #AlphenZorgt en #AlphenKleurt. #AlphenZorgt is een actie voor iedereen met een ‘vitaal’ beroep. Steekt een hart onder de riem van zorgverleners tot en met medewerkers van de supermarkt. Voor hen kleurt onze zendmast als een kloppend hart voorlopig elke avond rood. En ook dàt wordt enorm gewaardeerd en gedeeld. #AlphenKleurt is een geniale samenwerking tussen Junis Kinderopvang en Alphen Marketing. Bedacht om ouderen en mensen in de zorg letterlijk wat extra kleur in hun leven te geven. Er zitten veel jonge kinderen thuis, die zich al snel vervelen. En ik spreek uit ervaring. Mijn eigen kinderen maken nu ook tekeningen voor opa en oma. Via alphenkleurt.nl kan je een tekenplaat downloaden. En je ziet meer initiatieven. Zoals de stoepkrijtchallenge die in Alphen is ontstaan en Omroep West, het Jeugdjournaal en Jinek heeft gehaald. Mooi om te zien dat mensen op een creatieve manier maatschappelijke initiatieven ontplooien.”

Informatievoorziening
“Alphen Marketing is nauw verbonden met de EDBA. Zo kunnen we snel omschakelen. Ik verzorg vanuit Alphen Marketing nu de informatievoorziening naar zo’n 2000 ondernemers, verstuur nieuwsbrieven via het Corona-informatiepunt en hou de informatie op de EDBA-website actueel. Dat hebben we in de afgelopen periode driemaal per week gedaan. Nu zijn we terug naar twee keer in de week. Het is een mooie samenwerking tussen onder meer de VOA, EDBA én gemeente, waarmee we ondernemers van alle actuele ontwikkelingen zorgvuldig op de hoogte houden. Daar krijgen we veel waardering voor. Je ziet ook inspirerende initiatieven ontstaan. Ondernemers helpen burgers en andersom. Op het EDBA Corona-informatiepunt staat een serie voorbeelden. En op AlphenLinkt hebben we een bericht geplaatst met voorbeelden hoe inwoners lokale ondernemers kunnen helpen.”

De thuis-agenda
Hoe gaan andere steden met deze situatie om? “Een mooi voorbeeld komt van onze buren in Leiden. Zij kunnen net als wij geen UIT-Agenda meer maken en hebben een ‘THUIS-Agenda’ ontwikkeld. Zo ontdek je Leiden vanuit huis. Dat kan onder meer langs de lijn van de musea, waarvan Leiden een mooie verzameling heeft. Online kunnen inwoners Naturalis van binnen bekijken of de geboorteplek van Rembrandt verkennen. Ook op AlphenLinkt.nl ontdek je de omgeving vanuit huis, via een serie vlogs van LeoniLinkt, die een indruk geeft van het Bentwoud, Molenviergang en Tuinpad Rijneveld. Maar bijvoorbeeld ook van het stadshart, Avifauna, Archeon en Zomerspektakel. Op dit moment wordt samen met een aantal partners gewerkt aan een serie video’s over het buitengebied van Alphen aan den Rijn. Zodat we de natuur over enige tijd ook vanuit huis kunnen verkennen.”

En als de Corona-crisis geweken is?
“We hebben nu al een magazine in de koelkast liggen, met de titel #OntdekAlphen. Het is zo goed als klaar, maar de druk en verspreiding hebben we uitgesteld. Uitgangspunt was al wel om het magazine zo tijdloos mogelijk te maken. Dus dat is een geluk bij een ongeluk. Het biedt inspiratie en een schat aan informatie over de gemeente Alphen aan den Rijn. Want hier valt écht van alles te beleven. Een ander plan waar we aan werken zijn de ‘Alphense fietsroutes’, die we - als we weer naar buiten mogen - op onze website publiceren. Uiteraard kan je ze ook op je mobiel goed bekijken. Ze voeren langs specifieke plekken in Alphen en omstreken, zoals Park Zegersloot, het Bentwoud, de Boskoopse kwekerijen en de verschillende natuurgebieden in de omgeving. Voorzien van op maat gesneden informatie. In die zin uniek voor Alphen aan den Rijn.”

Focus op marketing
“De organisatie van Alphen Marketing verandert binnenkort. Zoals eerder gezegd zijn we onderdeel van stichting EDBA. Binnenkort wordt Alphen Marketing echter een zelfstandige stichting met een eigen bestuur, waarbij ik als marketingmanager uitvoering geef aan ons programma. Op die manier houden we een slagvaardige organisatie die invulling geeft aan AlphenLinkt. De EDBA gaat zich nog meer richten op het gevraagd en ongevraagd advies geven over de economische ontwikkeling van Alphen aan den Rijn en regio. Daarbij ligt de focus op advisering. En niet langer meer op marketing. Bij de nieuw te vormen stichting Alphen Marketing zal dat wel het geval zijn. In het bestuur nemen mensen plaats die ervaring hebben met gebiedsmarketing. Zo krijgen we extra expertise aan boord, waar de dagelijkse operatie dankbaar gebruik van kan maken. Ik zie dan ook zeker voordeel in deze verandering. Binnenkort wordt de nieuwe stichting opgericht en de bestuursleden geïnstalleerd. Aanvankelijk zou de nieuwe organisatie vanaf juni operationeel zijn, maar dat zal vanwege de huidige situatie wat langer duren dan aanvankelijk gepland.”

Wat doet Corona met jou persoonlijk?
Gelukkig zijn we gezond. M’n vrouw, onze drie kinderen en ik. Je hebt dat natuurlijk niet helemaal in de hand maar het is wel het belangrijkst. Het heeft enorme impact. Je werkzaamheden moet je in de lucht zien te houden. Op sommige momenten is het zelfs drukker dan voorheen. En je moet flexibel zijn. Want vanuit huis runnen we nu ook een klasje voor de kinderen. En alhoewel mijn vrouw daarin het meeste doet, het houdt je toch bezig! Letterlijk én figuurlijk.

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.