Thema Economie

Citymarketing bevordert welvaart en welzijn

4 November 2020

Een nieuwe start

Tekst: Wilbert Collet. Fotografie: Peter Franken.
Foto: Dan Ligtvoet (linksvoor), Gerben Baaij (linksachter), Eric Carree (rechtsachter), Daniël Othman (rechtsvoor)

Met de oprichting van Stichting Alphen Marketing, afgelopen september, is de citymarketing van stad en gemeente Alphen aan den Rijn een nieuwe fase ingegaan. In 2019 besloot de gemeenteraad al tot de verzelfstandiging van Alphen Marketing, die onder de vleugels van de EDBA opereerde. Met de aanstelling van een onafhankelijk stichtingsbestuur is het proces voltooid. Maar waar houdt Alphen Marketing zich ook alweer mee bezig?

De Stichting Alphen Marketing heeft meerdere doelstellingen. Een daarvan is het vergroten van de naamsbekendheid en het versterken van het imago van de gemeente Alphen aan den Rijn. Van onze stad en omliggende kernen. Het bevorderen van de waardering van de inwoners voor hun eigen stad en gemeente is een andere. Dat is een kwestie van lange adem. Want het gaat om verandering van kennis, houding en gedrag van mensen. Dat heeft tijd en volharding nodig. Daarnaast is het bevorderen van een gezond ondernemersklimaat een van de andere aandachtspunten. 

Statistisch jongleren
Hoe staat het er nu eigenlijk voor met de waardering voor Alphen? In 2017 werd onze stad gekozen tot de op één na gelukkigste stad van Nederland [1]. Daarnaast stond Nederland vorig jaar op nummer vijf in het rijtje ‘gelukkigste landen ter wereld’ [2]. Zo kan je met enig gevoel voor statistisch jongleren zeggen dat Alphen aan den Rijn zich tot de tien gelukkigste gemeenten ter wereld mag rekenen. Met het geluksgevoel van de Alphenaar lijkt weinig mis. Uit een in eigen opdracht uitgevoerd onderzoek [3] blijkt echter dat Alphenaren hun gemeente met een krappe 7 waarderen, op een schaal van 10. Niet slecht, maar er is zeker werk aan de winkel!

Welvaart en welzijn
Inmiddels is het nieuwe bestuur van Alphen Marketing, samen met citymarketeer Daniël Othman, al met gemeente en diverse stakeholders in gesprek om prioriteiten te bepalen en relevante sectoren aan te wijzen, die zij met campagnes kunnen ondersteunen. Denk daarbij aan verduurzaming, bedrijvigheid, onderwijs, de arbeidsmarkt, recreatie & toerisme, horeca en kunst & cultuur. Daarnaast breiden ze hun activiteiten uit om Alphen en omliggende kernen nog beter op de kaart te zetten. In de regio én in de randstad. Zo optimaliseren zij de aantrekkelijkheid voor bedrijven, bewoners en bezoekers. En draagt citymarketing bij aan meer economische welvaart en welzijn in de gemeente. 

[1] 2017, Atlas voor Gemeenten
[2] World Happiness Report, 2019
[3] UPT Erasmus Universiteit, imago meting Alphen aan den Rijn, Dr. Braun en Drs. Witte

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.