Thema Economie

Greiner Bio-One neemt het voortouw

20 April 2021

Martin Zwinkels van Greiner Bio-One: “We hebben ons energieverbruik nu al met 66% teruggebracht”
Tekst: Marco Beentjes - Foto: Rob Lamping

“Jongen, het maakt niet uit wát je doet, als je maar kijkt wat het met je omgeving doet.” Het zijn woorden waarmee directeur Martin Zwinkels van Greiner Bio-One werd grootgebracht. Een boodschap die letterlijk tastbaar is geworden in de vorm van hele praktische, duurzame initiatieven bij zijn organisatie aan de A. Einsteinweg in Alphen aan den Rijn.

Martin Zwinkels is op een aanstekelijke manier bevlogen over duurzaam ondernemen. Sinds 2008 is hij bezig met de uitwerking van een strategie voor de toekomst voor zijn organisatie: de Nederlandse (en Belgische) tak van een bedrijf dat diverse productlijnen aan medische instellingen verkoopt. Enige tijd later bleek de destijds ingeslagen duurzame weg mooi aan te sluiten op het veranderde wensenpakket van klanten van GBO. De zorginstellingen nemen bij hen zaken af waaronder infuusnaalden en specifieke COVID-19 gerelateerde producten, waarbij een omgevingsbewuste werkwijze een belangrijk verkoopargument is geworden.

Meer dan energie
“Mijn visie heeft ons al verder gebracht op het pad van duurzaamheid dan menig ander bedrijf”, vertelt Martin. “Dan praat ik om te beginnen over intelligente led-verlichting in het pand en een warmtepomp voor verwarming en koeling. Langzaam maar gestaag worden energieslurpers in ons bedrijf vervangen door betere alternatieven. Maar duurzaamheid gaat in mijn ogen verder dan energie. Het gaat ook over circulariteit in afvalverwerking bij de productie. Over papierloos werken, over comfort en over de werkrelatie met je medewerkers. Heeft iedereen bijvoorbeeld een ergonomische werkomgeving? Via IT-oplossingen zijn we steeds flexibeler gaan werken. Precies op het juiste moment overigens, want na de corona-uitbraak konden we eenvoudig goede werkplekken thuis creëren.”

Zonneweides op het dak
In 2020 werd een eerste partij zonnepanelen op het magazijn- en kantoordak van het bedrijf geplaatst. Na plaatsing werd het resultaat van het werk via een drone in beeld gebracht. Op speciaal verzoek van Martin werden ook de naburige panden op Molenwetering eens nader bekeken. “Die aanblik was een grote teleurstelling”, aldus de directeur. “Waarom zou je zonneweides in het gras of op water willen creëren als je hier zoveel vierkante meters plat dak ongebruikt laat? Natuurlijk moet het dak wel stevig genoeg zijn en voldoende geïsoleerd. Maar dat kun je ook laten aanpassen.”

“In 2022 volgt bij ons fase 2 van de plaatsing van zonnepanelen,” vervolgt hij zijn betoog. “Daarna leveren we meer energie op dan we gebruiken. In mijn ogen hoef je daar geen groen voor op te offeren.” Hij deelde die mening en ervaringen inmiddels ook in gesprekken met wethouder duurzaamheid Erik van Zuylen van Alphen aan den Rijn. “Ik vind dat de overheid hier een stimulerende rol in moet hebben en ondernemers hulp en advies moet bieden”, aldus de ondernemer.

Een breder plan
Opvallend is dat de lokale initiatieven van Greiner Bio-One in Alphen aan den Rijn ver vooruitlopen op een plan dat in 2017 werd geïnitieerd door het internationale concern waartoe het bedrijf behoort. Het zogenoemde ‘Blue Plan’ geeft de organisatie echter wel mogelijkheden om de zaken breder aan te pakken. Zo levert het concern medisch gerelateerde producten die voor een groot deel uit kunststof zijn vervaardigd. Na gebruik worden deze materialen afgevoerd in gesloten containers en volledig verbrand. “Dan is het belangrijk dat je kunststof toepast die geen zware metalen of weekmakers bevat”, aldus Martin. “Wij produceren alleen zuivere polymeren die na verbranding worden omgezet in water en kooldioxide. De kooldioxide-uitstoot wordt door de afvalverwerkers getackeld.”

Dilemma’s
Het Greiner concern heeft echter ook een divisie Packaging, waarbij zij na gebruik afhankelijk is van degene die de verpakking opent of dit wel of niet in het milieu terecht komt. Martin: “Dat is lastiger te controleren, maar we doen er alles aan om gebruikers bewust te maken van de invloed van hun handelen op het milieu. Enerzijds proberen we - waar mogelijk - de hoeveelheid verpakking te reduceren, waar anderzijds farmaceutische bedrijven rekening moeten houden met processen in clean rooms, die het soms noodzakelijk maken om producten wel driedubbel te verpakken. Het is een dilemma, waar de wens om duurzaam te werken wordt tegengehouden door de behoefte van de klant.” 

Een ander dilemma zit hem in het terugbrengen van vervuiling via het aantal transportbewegingen. Zoveel mogelijk in bulk leveren is ideaal. Om de eigen voorraad bij medische centra minimaal te krijgen wordt via aanbestedingen tegenwoordig echter dagelijkse levering afgedwongen. Een tendens die juist leidt tot kleinere pakketjes en vergroting van het aantal verkeersbewegingen. Er is geen keuze, want wie zich hiertegen verzet raakt z’n klanten kwijt. Een ontwikkeling binnen de overheid en semioverheid die lijnrecht staat tegenover de wens en de opdracht van diezelfde overheid om duurzaam te werken. “De enige oplossing zit hier in duurzame vervoersoplossingen”, aldus de directeur. “Momenteel werkt onze transporteur aan een plan waarbij zij zeggen hun CO2 uitstoot met 90 procent te kunnen reduceren. Daar werk ik graag aan mee.”

Je verantwoordelijkheid pakken
Het uiteindelijke doel van Greiner Bio-One in Alphen aan den Rijn is volledig energieneutraal werken. En dat doel staat met watervaste inkt op de kalender van 2022 geschreven. Het idee dat het bedrijf z’n CO2 footprint met certificaten zal afkopen wijst Martin Zwinkels resoluut van de hand. “Wij doen niet aan green washing. We bedenken geen andere oplossingen dan aanpassingen die wij zelf kunnen doen.” Een prijzenswaardige stelling van een bedrijf dat zelf grote stappen vooruit zet en anderen wil motiveren om hetzelfde te doen. “Ondernemers in onze gemeente die meer willen weten over onze initiatieven zijn van harte welkom voor een bezoek.”

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.