Thema Economie

Mijn ondernemerschap is mijn meerwaarde

13 december 2019

Ludo Goudkuil

Goudkuil Bouwmanagement

Ludo Goudkuil geeft opdrachtgevers grip op hun bouwproject.

Elke opdrachtgever is anders en ook de complexiteit van projecten varieert enorm.

Als bouwmanagementbureau moet je meer in huis hebben dan alleen actuele bouwkennis. Natuurlijk is dat het fundament, maar het menselijke aspect van de dienstverlening is minstens zo belangrijk. Goudkuil Bouwmanagement onderscheidt zich in de markt doordat ze als ondernemer meedenkt met de opdrachtgever. “Het is bij ons geen kwestie van ‘u vraagt, wij draaien’. Wij denken proactief mee en adviseren altijd datgene waar volgens ons de opdrachtgever het meest bij gebaat is. Ook als dat afwijkt van wat de opdrachtgever in gedachten had”, aldus Ludo Goudkuil, directeur van Goudkuil Bouwmanagement.

Ludo heeft altijd in de bouw gewerkt. Eerst als timmerman, later als uitvoerder en projectleider. Negentien jaar geleden startte hij met Goudkuil Bouwmanagement. “Ik wilde mijn kennis en ervaring graag inzetten om opdrachtgevers te helpen om hun projecten naar wens én binnen budget en planning te realiseren, iets wat in onze sector niet altijd vanzelfsprekend is.” Wat begon als een eenmanszaak is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 10 medewerkers. De gunstige economie speelt daar een rol in, maar de groei is met name te danken aan het feit dat het aantal opdrachtgevers en opdrachten toeneemt. Voor Ludo is de groei gestart door zijn veranderde mindset: “Na de financiële crisis heb ik mezelf de vraag gesteld waar ik met mijn bedrijf naartoe wil; doorgaan op de bestaande weg, waarbij het bedrijf volledig op mij drijft, of koers zetten naar een groter en professioneler bedrijf waarin een team van bevlogen vakmensen zorgdraagt voor tevreden opdrachtgevers. Ik heb gekozen voor het laatste.”

Extra stappen
Met bijna 30 jaar werkervaring heeft de bouw geen geheimen meer voor Ludo. Maar dat betekent niet dat hij op ‘de automatische piloot’ werkt. Elke opdrachtgever is anders en ook de complexiteit van projecten varieert enorm. Bovendien leggen Ludo en zijn team de lat graag hoog. “We zijn niet snel tevreden, dat maakt dat we vaak een paar stappen extra zetten.” Onlangs heeft Goudkuil Bouwmanagement voor BOAL Systems in ’s Gravenzande een nieuwe productiehal opgeleverd. De producent van aluminium dek- en gevelsystemen voor groente- en sierteelt had dringend behoefte aan uitbreiding van de productiehal met maar liefst 7.000 m2. Ludo is al in een heel vroeg stadium bij dat proces betrokken. “Om BOAL een goed eindresultaat op te kunnen leveren, wilde ik ook een goed beeld hebben van de bedrijfscultuur en snappen hoe hun productieproces in elkaar zit. Om die reden heb ik op eigen initiatief deel uitgemaakt van het inrichtingsteam, omdat daar de functionele eisen vanuit het gebruik werden besproken. De tijd die ik daarin heb geïnvesteerd, heeft zich in het eindresultaat dubbel en dwars terugverdiend."

Goudkuil Bouwmanagement hecht er veel waarde aan om de opdrachtgever en de betrokkenen te leren kennen en inzicht te krijgen in hun drijfveren en de verschillende belangen die er spelen. “In onze rol van projectmanager of directievoerder bewaken we strak de kwaliteit, de kosten en de planning. Maar we bewaken ook - zeker bij complexere projecten - de ‘menselijke factoren’. Het is onze rol om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en te houden. Dat betekent dat je de ene keer op je strepen moet gaan staan, maar op andere momenten wat meer zult meebewegen. Of bijvoorbeeld wat extra tijd investeert in een 1-op-1 gesprek met een betrokkene.” Dat menselijke aspect van de dienstverlening vraagt om andere competenties van een ondernemer. Op dat vlak heeft Ludo zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. “In de beginjaren leverde ik bij wijze van spreken sec een gedegen begroting op. Ik investeer nu veel meer tijd in de relatie met de opdrachtgever, maar ook aan de manier waarop ik mijzelf en rapportages of voorstellen presenteer. Het proces is minstens zo belangrijk als het product dat we leveren. Op alle fronten moet je kwaliteit leveren.”

Kwaliteitsborging
Maar hoe borg je de kwaliteit als je bedrijf groeit? Dat is best een uitdaging, erkent Ludo. In het begin ben je feitelijk zelf de dienstverlening en heb je 100% controle over de kwaliteit. Nu draag je die controle voor een deel over aan je medewerkers. En dat is spannend en soms ook lastig. “In het begin bleef ik overal zelf bovenop zitten. Maar daarmee gaf ik mijn medewerkers niet de ruimte en het vertrouwen om het zelf te kunnen. Ik moet er nog een beetje aan wennen dat ik intern meer de rol van directeur moet vervullen, maar dat gaat me steeds beter af.” Ludo heeft goede medewerkers om zich heen en ze krijgen van hun opdrachtgevers nog steeds heel positieve feedback. “We zijn nog niet uitgegroeid; zo zijn we recent een tekenbureau gestart waarmee we hoogwaardige, bouwkundige tekeningen opstellen. En ik heb nog plannen genoeg in mijn hoofd!”

Foto: Peter Franken

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.