Thema Economie

Multicopy Alphen aan den Rijn: transparant en verfrissend

3 November 2020

‘VERDER KIJKEN DAN DE OORSPRONKELIJKE VRAAG’

Tekst: Rob Buisman, fotografie: Peter Franken

Bij onderneemster Brigitte van Etten stroomt Multicopy-inkt door de aderen. “Mijn vader en moeder begonnen in 1983 een Multicopy-vestiging in de Julianastraat in Alphen aan den Rijn. Later verhuisden ze naar het Raoul Wallenbergplein en openden ze een tweede vestiging aan de Henry Dunantweg. In 2000 werden beide locaties samengevoegd in het huidige onderkomen aan de Curieweg, waar we in 2008 het 25-jarig bestaan hebben gevierd. Op dat moment werkte ik al ruim 15 jaar mee in de zaak.”

One-stop-shopping
Het zilveren jubileum hield voor Brigitte een verandering van status in. “In dat jaar heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen. Eerst ging het nog vooral om kopieer- en drukwerk. Toen ik in 2013 ook Multicopy Zoetermeer overnam, zag je al een verschuiving naar digitaal. En nu, anno 2020, praten we over one-stop-shopping. Voor ons is digitaal inmiddels net zo belangrijk als druk en print en we doen ook signing, direct mail en promotionele acties. We bedenken en leveren alles waarmee onze klanten hun communicatiedoelen kunnen bereiken.”

Werkelijke wens
“Het gaat trouwens niet altijd om leveren wat de klant wil”, stipt Brigitte een wezenlijk deel van de manier van zakendoen van Multicopy aan. “Voor ons is vooral de vraag áchter de vraag van belang. Het kan goed zijn dat een klant een product of een dienst met een flyer wil promoten, maar dat uit het gesprek blijkt dat er eigenlijk behoefte is aan een compleet communicatiepakket waarmee het uiteindelijke doel beter wordt bereikt. Het kan overigens ook zo zijn dat we toch op die flyer uitkomen. Maar dat kunnen we alleen vaststellen door de werkelijke - achterliggende - wens van de klant te achterhalen.”

Erkenning
Het ‘verder kijken dan de oorspronkelijke vraag’ heeft in de afgelopen jaren geleid tot ettelijke Multicopy Awards, waarvan de Communication Company Award 2019 en de Verkoper van het Jaar 2019 Award - die geheel op het conto van accountmanager Johan de Vassy mag worden geschreven - de meest recente zijn. Brigitte daarover: “Multicopy is een grote organisatie met zo’n 60 vestigingen in Nederland, allemaal van zelfstandige ondernemers. Om bij de top daarvan te horen, is geweldig eervol. Dat had ik nooit kunnen bereiken zonder het fantastische team waarmee ik samenwerk. Al die tastbare erkenningen zijn de uitkomst van het voortdurend investeren in kennis, creativiteit en talent.”

Transparant
De twee laatste awards zijn het directe gevolg van de dicht-naar-open beweging, die Brigitte een aantal jaren geleden heeft ingezet. “Intern was voor mij al langer duidelijk dat we de slag alleen maar konden winnen door transparante partnerschappen aan te gaan. Na een forse verbouwing in het voorjaar van 2020 hebben we dat nu ook aan de buitenkant zichtbaar gemaakt. Dat ervaar je zeker als je binnenkomt. Geen gesloten balie, maar een gastvrije entree in een open omgeving; symbolisch voor onze manier van werken.” 

Kritisch
Brigitte vat de gerenoveerde bedrijfskoers samen onder de noemer ‘Refresh’. “In theorie vraag je je af: ‘Waar staan we nu en waar willen we naartoe.’ Die vraag is essentieel voor het praktische vervolg. Daarover praten we met onze klanten. We houden de communicatie kritisch tegen het licht en we vragen ons samen af of die nog voldoet aan de wensen van nu. Omdat we dat zelf ook hebben gedaan, zijn wij de ideale partner voor bedrijven om te sparren over de manier waarop een bedrijf voor een doelgroep optimaal zichtbaar kan worden.” Het ‘totaalpakket’, daar draait het om. “Al onze branchegenoten roepen het, maar niemand doet het zoals wij het doen. Het is een optelsom van oprechte aandacht, volledige ontzorging en de hoogst mogelijke servicegraad. We willen onze klanten niet alleen aan het denken zetten, maar we denken ook graag hardop met hen mee en zorgen er vervolgens net zo graag voor dat ze krijgen wat ze nodig hebben.”

Verscheurkalender
De ontwikkeling van de Verscheurkalender tijdens de coronacrisis is een uitstekend voorbeeld van dat meedenken. “De eerste dag van die kalender is 22 september en dan telt ‘ie in 100 dagen af naar het einde van het jaar. Elke dag geven we ondernemers een tip of stellen we een prikkelende vraag die tot nadenken dwingt. Zo willen we hen inspireren om zich optimaal voor te bereiden op 2021, een nieuw jaar met hopelijk nieuwe kansen. Er zijn al de nodige blaadjes afgescheurd, maar zolang de voorraad strekt, kan de kalender nog kosteloos worden opgehaald bij onze Alphense vestiging. Dat is meteen een mooie gelegenheid om kennis te maken en het resultaat van de verbouwing te zien.”

MULTICOPY THE COMMUNICATION COMPANY
Curieweg 22
2408 BZ Alphen aan den Rijn
0172 - 476 447
multicopy.nl/alphen
alphenadrijn@multicopy.nl

Reacties (0)

U moet inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.